مدرس برند استاد برند سخنران مدیریت برند کارگاه مدیریت برند

دوره مدیریت برند کارگاه سازمانی مدیریت برند تدریس در سازمان مدیریت برند کلاس مدیریت برند

مدرس برند استاد برند سخنران مدیریت برند کارگاه مدیریت برند

دوره مدیریت برند کارگاه سازمانی مدیریت برند تدریس در سازمان مدیریت برند کلاس مدیریت برند


زمان گسترش و توسعه برند!!!
 
یکی از پرچالش ترین و بحث برانگیزترین مسائل در بازاریابی، گسترش یک برند می باشد و یکی از مهمترین سوال هایی است که اغلب توسط صاحبان کسب و کار پرسیده می شود: چه زمانی می توانم خط تولید برند خود را افزایش و گسترش دهم؟بزرگترین شرکت های تولید محصولات مصرفی، در پیدا کردن شاخه های جدیدی که برند آنها بتواند به آن وارد شود بسیار جسورانه عمل کرده اند. برای مثال  Old Spice (برند عطر ومحصولات بهداشتی برای آقایان)، فعالیت خود را با ورود به محصولات مراقبت از مو گسترش داده است. و یا می توان به شرکت بزرگ P&G اشاره کرد که در سال های اخیر بیش از 28.6  میلیارد دلار صرف تبلیغات خود در آمریکا کرده است که این مبلغ چیزی فراتر از تولید ناخالص داخلی سالانه ی کشور نیکاراگوئه با بیش از 5میلیون جمعیت می باشد. می توان به این مطلب فکر کرد که این شرکت بزرگ با این هزینه ی هنگفت می توانست برندهای متعدد دیگری را معرفی کند به جای صرف هزینه کردن برای تبلیغات محصولات فعلی.
آینده از آن برندهای چندگانه است (Multiple brand). شرکت های بزرگ و سودآور آمریکایی گرایش به داشتن برندهای چندگانه هستند. اپل با محصولات خود، Macintosh, iPod, iPhone, iPad  یکی از بهترین مثال ها در داشتن خانه ی برندهاست. Procter&Gamble  دارای 25 برند است که فروش سالانه ی هریک به بیش از 1میلیارد دلار میرسد. در نتیجه به نظر می رسد که معرفی یک برند جدید در خانه ی برندهای یک شرکت، بسیار سودآورتر از گسترش خط تولید برند و محصولات موجود است.

بهزاد حسین عباسی

مدرس برند و برندینگ 

معلم برند و برندینگ 

استاد  برند و برندینگ

سخنران  اصول  و فنون مذاکرات تجاری و مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی و فروش و فروشندگی و فروش فروشگاهی

معلم بازاریابی و برند و برندینگ

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن  و فروش و فروشندگی 

مدرس مدیریت ارتباط با مشتری و فروش و فروشندگی 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی و فروش و فروشندگی 

مدیر برنامه ها جواد حسنی

09372202257 

9197685104

behzadabbasi.ir



حال این سوال مطرح می شود که چرا شرکت بزرگ P&G این چنین هزینه های زیاد و مدت زمان بسیاری را صرف تبلیغات برای بسط دادن برند خود کرده است با این تفاوت که می توانست این هزینه را صرف معرفی یک برند جدید کند؟
با توجه به تحقیقات انجام شده در چندسال اخیر درآمد این شرکت 0.8 درصد افزایش یافته است و سود آن تقریبا 6.3 درصد کاهش پیدا کرده است.
اغلب کسب و کارهای جدید کار خود را با یک مسیر مشخص شروع می کنند و در ادامه به دنبال فرصت های جدید برای گسترش می باشند و با گذشت زمان، متوجه می شوند که در میان تعداد زیادی کارهای متفاوت سردرگم هستند. این نکته ای بسیار مهم و حیاتی در روند پیشرفت یک شرکت می باشد.  بسیاری از شرکت ها به دنبال انجام کارهای متفاوت هستند و در نهایت نیز نمی توانند موفقیت چندانی حاصل کنند. برخی شرکت ها نیز رویکرد  متفاوتی دارند. پس از کشف فرصت های مختلف و جدید، به جای ورود به همه ی شاخه ها، به درستی تصمیم گیری میکنند و فقط بر روی یکی از فرصت های خود متمرکز می شوند. برای مثال زمانی که پیتزا Domino کار خود را آغاز کرد، تمرکز خود را بر تهیه پیتزا و ساندویچ های مخصوص معطوف کرد. همچنین Caesars نیز کار خود را با پیتزا، میگو سوخاری، ماهی و مرغ سوخاری آغاز کرد. به همین ترتیب Papa John’s کار خود را با تهیه ی پیتزا، ساندویچ های استیک پنیر، قارچ سوخاری کدو سرخ شده و سالاد شروع کرد. فکر میکنید که این برندها چگونه توانستند که این چنین خود را بزرگ کنند؟ هریک از این برندها کار خود را ابتدا با تمرکز بر تهیه ی پیتزا آغاز کرده و پس از کسب شهرت و ایجاد آگاهی نسبت به برند خود، گسترش خط تولید برند را در دستور کار قرار دادند و منوهایی گسترده تر ایجاد کردند. معمولا بیشتر برندهای مرتبط با رستوران ها به همین صورت عمل میکنند. کار خود را با تولید یک غذای اصلی و غالب آغاز کرده و پس از مدتی، گسترش برند را مد نظر قرار می دهند. در اینجا به فهرتسی اشاره می کنیم که همه ی آنها رستوران خود را تنها با یک محصول واحد ایجاد کرده و پس از مدتی گسترش یافته اند:

McDonald’s: همبرگر

Starbucks: قهوه

Pizza Hut: پیتزا

Burger King: همبرگر

Wendy’s: همبرگر

Dunkin’ Donuts: دونات

Taco Bell: غذاهای مکزیکی

Domino’s Pizza: پیتزا

KFC: مرغ سوخاری
بیش از 600 رستوران در آمریکا وجود دارد. بیشتر آنها نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند، به این دلیل که غذاهای متنوعی ارائه می کنند و دیگر تک محصولی نمی باشند. بی شک مشتریان یک رستوران تمایلی ندارند که هر روز یک غذای مشابه بخورند.
بیایید نگاهی به شرکت های بزرگ یاهو و گوگل بیاندازیم. یاهو کار خود را با هدف ایجاد یک موتور جستجوگر قوی شروع کرد و با گذشت زمان این فعالیت در شاخه های دیگری نیز گسترش پیدا کرد. (yahoo mail, yahoo games, yahoo group, yahoo paper, yahoo news, yahoo messenger, yahoo music,… ). در حال حاضر شرکت بزرگ گوگل با 67درصد از داشتن سهم بازار رهبری بازار در بخش جستجو را از آن خود کرده است. گوگل برندی قوی است و بی شک گسترش خانه ی برند آن(google Map, google Glass, …) هیچ آسیبی به برند اصلی آن نمی رساند. از طرف دیگر از انجا که یاهو شرکتی تقریبا ضعیف تر است، گسترش خط تولید برند ممکن است به شرکت اصلی آسیب برساند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که در صورتی که یک برند به اندازه ی کافی قوی باشد و سهم زیادی از بازار را داشته باشد می تواند با خیال راحت تری به گستری برندهای خود بپردازد. حال آنکه این کار فقط منجربه ضعیف تر شدن یک برند متوسط می شود. در نتیجه برای تصمیم گیری در جهت گسترش یک برند و زمان آن باید به بررسی وضعیت برند خود پرداخت تا ببینیم که زمان مناسبی برای این کار می باشد یا همچنان باید بر روی یک محصول ویژه و تبلیغ برای آن تمرکز کرد. یقیقنا رستوران های آمریکایی نمی توانستند با تمرکز با یک محوصل مانند پیتزا، برند خود را این چنین بزرگ و مشهور کنند.

منبع: Brand about


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی